На сьогоднішній день, у зв’язку із набуттям чинності змін до ЗУ «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» та наказу МВС від 22.11.2012 № 1077 «Про затвердження Порядку реєстрації місця проживання та місця перебування фізичних осіб в Україні та зразків необхідних для цього документів», до Державної міграційної служби (ДМС) перейшли повноваження по реєстрації та веденню обліку громадян.

Враховуючи, що довідка про склад сім’ї є необхідним документом для призначення багатьох видів державних допомог, субсидій, пільг та інших державних виплат, і доки на законодавчому рівні не буде врегульовано питання видачі довідок про склад сім’ї, призначення пільг і державних виплат відбуватиметься за старою процедурою, тобто їх видаватимуть, як і раніше,  паспортисти при ЖЕКах, сільські та селищні ради.

Наказ Міністерства праці та соціальної політики від 22.07.2003 №204 «Про затвердження форми Декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за   призначенням усіх видів соціальної допомоги, та довідки про склад сім’ї або зареєстрованих  у житловому приміщенні/будинку осіб» регулює питання форми довідки та її змісту. Згідно цього наказу довідка про склад сім’ї включає в себе наступні відомості:

ПІБ власника (співвласника, наймача) житлового приміщення/будинку, члена житлово-будівельного кооперативу.

Адреса даної особи.

ПІБ усіх хто входить у склад сім’ї , їх родинні стосунки із власником, співвласником чи наймачем, дата народження, номер та серія паспорта або ж свідоцтва про народження.

Загальна кількість осіб.

Назва та адреса органу, до якого подається довідка.

Прізвище та підпис паспортиста.

Прізвище і підпис начальника

Дата.

Згідно зазначеного наказу, довідка про склад сім’ї видається відповідним підприємством (організацією) або виконавчим органом сільської (селищної) ради за місцем реєстрації сім’ї уповноваженому власнику (співвласнику, наймачу) житлового приміщення/будинку, членові житлово-будівельного кооперативу. Відповідним підприємством (організацією) в контексті наказу є підприємство (організація), що здійснює управління  житловим будинком, в якому Ви та Ваша сім’я зареєстровані.  Якщо ж ви зареєстровані в селі, селищі, то органом, який вправі видавати довідку, буде виконком сільської (селищної) ради. У будь-якому випадку довідка видається за місцем Вашої реєстрації.

Але навіть при видачі даних довідок за старою процедурою виникає багато питань. Нерідкість, коли члени сім’ї з різних обставин зареєстровані за різними адресами, але проживають разом, як в цьому випадку бути?! Адже сім’я фактично проживає разом, але відсутність необхідної інформації в довідці про склад сім’ї може бути підставою для неправильного нарахування допомоги, субсидії або пільги?

Абзац 2 ст. 64 Житлового кодексу України передбачає, що до членів сім»ї наймача належать дружина наймача, їхні діти і батьки. Членами сім»ї наймача може бути визнано й інших осіб, якщо вони постійно проживають разом із наймачем і ведуть із ним спільне господарство.

Конституційний Суд України у п. 6 Рішення «Про офіційне тлумачення терміна «член сім’ї» від 03.06.1999 р. № 5-рп/99 (далі — Рішення КСУ) розрізняє членів сімей взагалі (відносить до них чоловіка або дружину, прямих родичів по низхідній і висхідній лініях — дітей і батьків) та членів сімей, які перебувають на утриманні або проживають із суб»єктами права (інші особи, що постійно мешкають з ними та ведуть спільне господарство, зокрема, не тільки близькі родичі (рідні брати, сестри, онуки, дід і баба), але й інші родичі чи особи, які не перебувають у безпосередніх родинних зв»язках (брати, сестри дружини (чоловіка); неповнорідні брати і сестри; вітчим, мачуха; опікуни, піклувальники, пасинки, падчерки тощо). Обов»язковою умовою визнання їх членами сім»ї крім факту спільного проживання є ведення із суб»єктом спільного господарства, тобто наявність спільних витрат, спільного бюджету, спільного харчування, купівлі майна для спільного користування, участі у витратах на утримання житла, його ремонт, надання взаємної допомоги, наявність усних чи письмових домовленостей про порядок користування житловим приміщенням, інших обставин, які засвідчують реальність сімейних відносин.

Отже, які варіанти отримати довідки про фактичну кількість проживаючих осіб, якщо члени сім’ї зареєстровані за різними адресами?

Перший варіант – це складається додаткова Довідка працівниками ЖЕКу з підписами свідків при обстеженні матеріально-побутових умов проживання для визначення кількості фактично проживаючих осіб, опитуються сусіди, приймається до уваги довідка сільської ради або акт, складений квартальним комітетом, районним депутатом тощо.

Другий варіант —  отримання документу, схожого за змістом із довідкою про склад сім’ї, вважаємо може бути отримання відповіді ДМС на запит про надання публічної інформації (щодо осіб зареєстрованих чи проживаючих за відповідною адресою).

Так, відповідно до ст. 10 ЗУ   «Про доступ до публічної інформації», розпорядники інформації, які володіють інформацією про особу, зобов’язані надавати її безперешкодно і безкоштовно на вимогу осіб, яких вона стосується, крім випадків, передбачених законом. Оскільки серед завдань ДМС України є реєстрація місця проживання/перебування фізичних осіб, ведення відповідних реєстраційних обліків, забезпечення  формування баз персональних  даних  фізичних  осіб, то можна спробувати звернутися з інформаційним запитом до ДМС, в якому зазначити, що Ви хотіли б отримати інформацію стосовно осіб, зареєстрованих чи проживаючих за відповідною адресою. Отримавши відповідь від міграційної служби, можна спробувати звернутися з даним документом до Органу праці та соціального захисту населення, надавши його замість довідки про склад сім’ї.

Третій варіант – це взяти довідки про склад сім’ї з усіх місць реєстрації членів сім’ї та надати їх в Орган праці та соціального захисту населення з поясненням, що місце реєстрації членів сім’ї різне, але фактичне місце проживання єдине. На підтвердження чого запропонувати Органу праці та соціального захисту населення зробити матеріально-побутове обстеження умов проживання сім’ї, заслухати свідчення свідків тощо.

Але оскільки всі вищеперелічені варіанти не передбачені на законодавчому рівні, то залишається лише сподіватися на порозуміння з боку держорганів.

Є також варіант — звертатись до суду з заявою про встановлення фактів, маючих юридичне значення (тобто факту фактичного складу сім’ї).

На сьогоднішній день Мінсоцполітики разом з Державною міграційною службою намагаються узгодити порядок видачі довідок про склад сім’ї, тому сподіваємося що найближчим часом дана проблема буде вирішена.

 

Tags: ,

335 комментариев on Довідка про склад сім’ї: проблема отримання і варіанти її вирішення

  1. Вікторія:

    Добрий день, склалась нагальна ситуація, яка потребує вирішенн)
    Моя мама звернулась до сільської ради що обтримати довідку про склад сімї для подальшого подання у службу соціального захисту. У сільскій раді їй відмовили аргументуючи це тим, що моя мама була за кордоном протягом певного часу і довідку їй не видадуть. Що робити в даній ситуації?

    Відповідь: звернутися за оскарженням

  2. Олена:

    Добрий день! Ситуація наступна моя дитина проживає зі мною, але зареєстрована за місцем проживання батька.В цій квартирі є три власники (безпосередньо батько дитини, його брат та його тато).З батьком дитини ми разом не проживаємо , спільного господарства не ведемо, одружені не були, батьківство визнане ( статусу одинокої мами не маю),родинних зв’язків не підтримуємо ні з ним, ні з його родичами. Місце знаходження батька мені невідоме. Прошу вашої поради, як правильно вчинити згідно діючого законодавства,якщо уповноважений працівник ЖЕКу відмовляється видати довідку про склад сім’ї та прописку дитини Ф2 без присутностті батька(або інших співласників-брата,діда), яка потрібна для пакету документів у органи соц.захисту населення для призначення допомоги. Тим самим якщо я правильно розумію вони порушують права дитини.Чи є у мене право ,як законного представника дитини отримати такий документ, маючи при собі паспорт та свідоцтво про народження дитини. Будинкова книга знаходиться в ЖЕКу,доступу до права власності я не маю.Чи я повинна звертатись з судовим позовом, щоб отримати Ф2 без згоди батька у суд? Буду вдячна за посилання на статті ЗУ або СКУ де вказано , що таке право є або немає. Додам , що з старшою дитиною ситуація аналогічна,тобто також прописаний в свого батька, але при таких обставинах працівник в іншому районі міста видав документ без питань.Де мені добитись правди допоможіть будь ласка, куди поскаржитись в даній ситуації, тому що «з’їли» мені сьогодні всі сили.Дякую за відповідь!

    Відповідь: зверніться за очною фаховою допомогою

  3. uman.darnica@gmail.com:

    Доброго дня.Мені потрібна довідка про склад сім’ї з жеку для отримання субсидії.В цьому році з квартири виписалася свекруха і приписалась по іншому адресу.Де вона зараз я не знаю ми не спілкуємося.В жеку не можу доказати що вона виписана , требують копію паспорта свекрухи,а де я його візьму, може вона взагалі виїхала.Як мені взяти правильну довідку про склад сім’ї,хто повинен свекруху вичекнути з будинкової книги?

    Відповідь: ЖЕК виписує. Умови викладені в статті

  4. Ірина:

    Чи може сільська рада видати довідку про склад сім‘ї моєму батькові, на моє ім‘я?
    Так, як я знаходжуся за кордоном і фізично її отримати в мене немає можливості.

    Відповідь: ні

  5. Ігор:

    Чи можна отримати довідку про склад сім’ї, якщо я орендують квартиру в іншому місті і немаю зазначеного місця реєстрації?

    Відповідь: на підставі комісії УСЗ та сусідів

Добавить комментарий