Види пенсій

Згідно з Законом «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» від 9 лютого 2011 р. (надалі — Закон), система пенсійного забезпечення в Україні складається з трьох рівнів: солідарна система загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, накопичувальна система загальнообов’язкового державного пенсійного страхування та система недержавного пенсійного забезпечення. Основна частина населення отримує пенсію за солідарною системою, оскільки накопичувальна система, ще не функціонує в повній мірі, а недержавна система пенсійного забезпечення залишається не дуже популярною серед населення.

Солідарна система базується на виплаті пенсій і наданні соціальних послуг за рахунок коштів Пенсійного фонду України. Закон  визначає такі види пенсій у цій системі:

1) пенсія за віком;

2) пенсія по інвалідності внаслідок загального захворювання (у тому числі каліцтва, не пов’язаного з роботою, інвалідності з дитинства);

3) пенсія у зв’язку зі втратою годувальника.

Але не слід плутати пенсійні системи і види пенсійних виплат. Якщо громадянину можна отримувати пенсії з різних рівнів системи, то сама пенсійна виплата може бути лише однією. Про це йдеться у ст. 10 Закону: «Особі, яка має одночасно право на різні види пенсій (за віком, за інвалідністю, у зв’язку з втратою годувальника), призначається один із цих видів пенсій за її вибором».

Варто пам’ятати, що при оформленні пенсії  потрібно зважити всі «за» та «проти» і з’ясувати, яку пенсію отримувати вигідніше.

Строки звернення за призначенням пенсії

Заяву про призначення пенсії за віком застрахована особа може подавати не раніше, ніж за місяць до досягнення пенсійного віку. Згідно з Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій, затвердженого Постановою Правління ПФУ від 25.11.2005 р. № 22-1, (надалі – Порядок) звернення за призначенням пенсії може здійснюватися в будь-який час після виникнення права на пенсію, але не раніше, ніж за місяць до досягнення пенсійного віку.

Куди звертатися за оформленням пенсії

Залежно від того, оформляє пенсію той, хто працює чи не працює, Порядком передбачаються дві «адреси» для звернення із заявою про призначення пенсії. Непрацюючим громадянам необхідно звернутися до органа, що призначає пенсію, за місцем проживання (реєстрації). До речі, не обов’язково звертатися особисто: і Законом, і Порядком передбачається право оформити пенсію через свого представника, надавши йому нотаріальне доручення. Для тих, хто ще при ділі, Порядком передбачено подання заяви про призначення пенсії до управління ПФУ через уповноважену посадову особу підприємства, установи, організації, де цей громадянин працює (зазвичай бухгалтерія та відділ кадрів). Зрозуміло, за бажанням працівник може подати заяву і особисто за місцем проживання.

Перелік документів

Документи, необхідні для призначення пенсії, можуть бути подані як в оригіналах, так і в нотаріально засвідчених копіях (або завірені адміністрацією підприємства, що подає документи заявника на призначення пенсії, чи органом, що призначає пенсію). Однак документи про стаж, вік та заробітну плату подаються лише в оригіналах. Якщо підтвердженням страхового стажу є трудова книжка, подається її копія, засвідчена адміністрацією підприємства за місцем останньої роботи, або органом, що призначає пенсію.

Знайте: 

Обов’язок підготовки документів за призначенням пенсії лягає на підприємство чи організацію, в якій працює майбутній пенсіонер. Якщо ж пенсіонер не працює, то такий обов’язок лягає безпосередньо на місцеве відділення Пенсійного фонду України. Зате обов’язок підприємства, на якому працює майбутній пенсіонер, збирати надані документи — прямо не визначена. Тому обов’язок збирати всі потрібні папери лягає на вас.

 

Для оформлення пенсії за віком необхідно зібрати наступні документи:

—          заява – бланк такої заяви надається працівниками Пенсійного фонду України та заповнюється заявником по паспорту безпосередньо в момент подачі документів;

—          заява на виплату пенсії через банківські установи – майбутній пенсіонер сам визначає яким чином він бажає отримувати пенсію. Це може бути будь-яка банківська установа чи поштове відділення. Заявник надає заяву про відкриття рахунку в банку або зазначає що бажає отримувати пенсію на пошті.

—          довідку податкової адміністрації про присвоєння ідентифікаційного номера;

—          трудову книжку або документи про стаж, причому за період роботи з 01.01.2004 р. відділ персоніфікованого обліку органа, що призначає пенсію, видає довідку з бази даних;

—          довідку про заробітну плату за період страхового стажу до 01.07.2000 р., а починаючи з 01.07.2000 р. — індивідуальні відомості про застраховану особу, що видаються відділом персоніфікованого обліку за формою. Потрібно зазначити, що кожен випадок індивідуальний, тому необхідно подати довідку про заробітну плату за якомога більший період своєї трудової діяльності. Маючи такі дані, Пенсійний фонд України, за допомогою відповідного програмного забезпечення, визначить найкращі 60 календарних місяців заробітної плати. На сьогоднішній день законодавство також дозволяє проводити розрахунок пенсії без врахування 60 календарних місяців до 01.07.2000 року. Якщо такий варіант буде більш вигідним для пенсіонера то розрахунок пенсії йому буде проведено без врахування довідки про заробітну плату;

—          документи про надання особливого статусу особі, наприклад, «чорнобильське» посвідчення;

—           документи про місце проживання (реєстрації) особи;

—          кольорова фотокартка 4х6 (2 шт.) – необхідна для оформлення пенсійного посвідчення.

Зрозуміло, крім перерахованого, «пенсійний пакет» містить копію паспорта, в деяких випадках копію документа про освіту (якщо, приміром, заявник навчався на денній формі), копію свідоцтва про народження дитини, копію свідоцтва про укладення шлюбу (за зміни прізвища). Крім того, якщо заявник не працює, йому необхідно надати довідку з податкових органів про те, стоїть він на обліку як суб’єкт підприємницької діяльності і про джерела доходів з 01.07.2000 р. по дату подання заяви.

Процедура розгляду заяви про оформлення пенсії

У разі, якщо наданих документів достатньо для визначення права на пенсію, приймається рішення про призначення пенсії за наявними документами та пенсійна справа терміново передається на виплату.  У разі, якщо до заяви про призначення пенсії додані не всі необхідні документи, управління Пенсійного фонду України письмово повідомляє заявника про те, які документи необхідно подати додатково, про що в заяві про призначення пенсії робиться відповідний запис.

Строк призначення пенсії

У випадку якщо протягом трьох місяців майбутній пенсіонер надасть всі документи, то пенсія призначається з дня подання заяви. Якщо протягом трьох місяців пенсіонер не надасть відповідні всіх документи, то пенсія призначається з дня, коли він вже надасть всі необхідні документи.

Який документом посвідчується призначення пенсії

Документом, який підтверджує призначення особі пенсії, є пенсійне посвідчення, що видається органом пенсійного фонду. За бажанням пенсіонера йому видається виписка з розпорядження про призначення (перерахунок) пенсії з інформацією про періоди страхового стажу та заробітної плати (доходу), які враховані при розрахунку пенсії.

Tags: , ,

229 комментариев on Порядок оформлення пенсії

  1. mbabetska@mail.ru:

    як нараховують пенсію якщо нема стажу?

    Відповідь: взагалі не нараховують

  2. Л.С.:

    В марте 2016года Мне исполнилось 56 лет. Общий трудовой стаж = 38 лет; педагогический = 38 лет . ВОПРОС: что изменилось в законодательстве (на даный момент) по выходу на пенсию: 1) по научно-педагогическому стажу и 2) по общему стажу? БЛАГОдарю за ответ.

    Відповідь: на сайті є оглядові статті, ознайомтесь

  3. інна:

    Доброго дня!звертаюся до вас за уточненям свекруха мати 8рих дітей виховала 7рих до 6ти річного віку 8му дівчинку усиновили за кордон а іі у 2002 році позбавили материнських прав тому що чоловік помер у 2002 році дітей забрали до інтернату працювала дояркою а на даний час за станом здоровя не працює питання: чи можна оформити пенцію і яку? Дякую. Інна

    Відповідь: необхідно бачити ваші документи, зверніться до УПФУ

  4. Ірина:

    Дякую за оперативну відповідь. Але я поки що ніяких скарг не подавала, тільки зернулася до нього з проханням підписати мені довідку про те, що я дійсно працювала на цьому підприємстві з липня 1995 по листопад 1998 року за сумісництвом. Підприємство було зареєстровано в червні 1995 року і я від самого початку там прцювала, тобто, директор чудово знає, що я була головним бухгалтером від початку. А дата звільненя з підприємства підтверджується довідкою з ПФ. Тобто, ніяких проблем не існує, але директор у 1998 році був дуже незадоволений моїм звільненням, тож зараз просто мститься мені. Підкажіть, будь ласка, куди і з якою скаргою на нього я можу звернутися.

    Відповідь: до вищестоячого керівництва, якщо таке є. Або ж одразу до суду

  5. Ірина:

    Доброго дня! Знову звертаюся до вас із запитанням. Справа в тому, що, починаючи з 01.01.1998 року ПФ України має всі дані по сплаті внесків у ПФ по кожній особі. Коли я звернулася туди, мені видали довідку з цими даними. Але там немає даних за період до 01.01.1998 року. Для підтвердження таких даних мені необхідно звертатися або у архів, або до керівництва підприємства, якщо це підприємство ще не ліквідоване. Тож до керівництва одного з таких підприємств я і звернулася. Але директор цього підприємства відмовився підписувати мені довідку про те, що я дійсно працювала на цьому підприємстві за сумісництвом з липня 1995 року по листопад 1998 року, мотивуючи це тим, що у нього відсутні первинні документи. Чи має право цей керівник відмовити мені в підписі довідки? Яким чином я можу вплинути на цього керівника? Я була головним бухгалтером і всі документи, які я здавала у податкову і в ПФ по цій фірмі, починаючи з липня 1995 року і закінчуючи листопадом 1998 року, підписані мною.

    Відповідь: на керівника ви ніяк не можете вплинути. Якщо скарги, звернення не допомогають, залишається лише звернення до суду.

  6. Ірина:

    Доброго дня! З 1994 року працювала головним бугалтером на декількох підприємствах з різними формами власності, тобто, ТзОВ, ПП. В одній фірмі я працювала за основним місцем роботи, а в інших за сумісництвом. З липня 2001 року я не працювала за сімейними обставинами. Зараз при оформленні пенсії, коли я почала збирати довідки про з/плату за період до 01.07.2000 року, з’ясувалося, що тільки одна фірма, в якій я пропрацювала всього 12 місяців, здала документи в архів,а одна ще працює, якраз та, де я працювала за основним місцем роботи, тому з довідками по цим фірмам в мене проблем не виникло, а ось решта фірм вже не працюють і документів в архів не здали. Чи є можливість у ПФ віднайти дані по сплаченим мною внескам у ПФ за період до 01.07.2000 року? Якщо ні, то яким чином я можу довести, що ці внески були дійсно сплачені і як відновити дані про суми цих внесків?Справа в тому, що по основному місцю роботи в мене була дуже маленька заробітна плата і мені не хотілося би через це мати найнижчий рівень пенсії.
    Дякую за відповідь.

    ВІдповідь: довести ви можете в судовому порядку. Але не можливо напевно сказати- чи потрібно вам йти до суду, бо з вашими документами не знайомі

  7. Ольга:

    Доброго дня.З 1986 року по 1999 рік я працювала головою районного комітету профспілки .Документи про заробітну плату не збереглися.В обласному комітеті профспілки теж все пропало.Трудова книжка знаходилася в них і теж пропала з архіву.Трудовий стаж ми підтвердили.Як підтвердити заробітну плату? Оклад у мене був завжди одинаковий-220 карбованців.Дякую якщо зможете відповісти.

    Відповідь: без ваших документів та песнійної справи відповісти не маємо можливості. На сайті є інфомрація і ви можете звернутися за очною фаховою допомогою

  8. Як впливає на розмір пенсії за віком кількість народжених дітей в Україні

    Відповідь: інформація є в статті на сайті, ознайомтесь

  9. Сергей:

    Здравстуйте! ПФ не принимает справку о зарплате за 5 лет до 2000 г., так как в справке у меня фамилия ФОМЕНКОВ, а в справке ФОМЭНКОВ. Подскажите на каком основании и что делать дальше. СПАСИБО!

    Відповідь: підстави відмови може знати лише УПФУ. Вам же оскражувати дії УПФУ, якщо вони дали письмову відмову

  10. Анна:

    Здравствуйте. ПФ не засчитал стаж роботы в садов. тов-ве в 1988-1992 г. Утеряна трудовая. В СТ нашлись такие архивные документы: заявление о приеме на работу с печатью и подписью Предс. Правления СТ, копия правки в Автодор ( выдана Х в том, что он действительно работает. Дата, т.е. есть только дата выдачи справки), копия характеристики (неправильно указана дата рождения), Протокол Собрания Правления СТ по вопросу увольнения , проф. билет с отметками взятия и снятия с учета, проф.карточка с такими же отметками и с отметкой ВЗНОСЫ УПЛАЧЕНЫ с..по.. Предоставили в ПФ справку с СТ о том, что архивы утрачены по неизвестной причине и не сдавались в архивы города и области. ПФ сначала предложил привести свидетелей, потом отказал. Жива бывшая Председатель правления и есть просто люди, члены СТ, знавшие мужа как работника СТ (сторож). Зато предложили ??? купить часть недостающего стажа в налоговой. Пожалуйста, очень прошу, подскажите, как быть. муж останется без пенсии. Если подавать на суд, то как быть со свидетелями? Наверняка есть только документ, что они члены СТ. ПФ отказал по причине отсутствия первичных документов о приеме на работу.

    Відповідь: звертатися до суду та надавати докази, в порядку Цивільного Процесуального Кодексу.

Добавить комментарий