Види пенсій

Згідно з Законом «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» від 9 лютого 2011 р. (надалі — Закон), система пенсійного забезпечення в Україні складається з трьох рівнів: солідарна система загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, накопичувальна система загальнообов’язкового державного пенсійного страхування та система недержавного пенсійного забезпечення. Основна частина населення отримує пенсію за солідарною системою, оскільки накопичувальна система, ще не функціонує в повній мірі, а недержавна система пенсійного забезпечення залишається не дуже популярною серед населення.

Солідарна система базується на виплаті пенсій і наданні соціальних послуг за рахунок коштів Пенсійного фонду України. Закон  визначає такі види пенсій у цій системі:

1) пенсія за віком;

2) пенсія по інвалідності внаслідок загального захворювання (у тому числі каліцтва, не пов’язаного з роботою, інвалідності з дитинства);

3) пенсія у зв’язку зі втратою годувальника.

Але не слід плутати пенсійні системи і види пенсійних виплат. Якщо громадянину можна отримувати пенсії з різних рівнів системи, то сама пенсійна виплата може бути лише однією. Про це йдеться у ст. 10 Закону: «Особі, яка має одночасно право на різні види пенсій (за віком, за інвалідністю, у зв’язку з втратою годувальника), призначається один із цих видів пенсій за її вибором».

Варто пам’ятати, що при оформленні пенсії  потрібно зважити всі «за» та «проти» і з’ясувати, яку пенсію отримувати вигідніше.

Строки звернення за призначенням пенсії

Заяву про призначення пенсії за віком застрахована особа може подавати не раніше, ніж за місяць до досягнення пенсійного віку. Згідно з Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій, затвердженого Постановою Правління ПФУ від 25.11.2005 р. № 22-1, (надалі – Порядок) звернення за призначенням пенсії може здійснюватися в будь-який час після виникнення права на пенсію, але не раніше, ніж за місяць до досягнення пенсійного віку.

Куди звертатися за оформленням пенсії

Залежно від того, оформляє пенсію той, хто працює чи не працює, Порядком передбачаються дві «адреси» для звернення із заявою про призначення пенсії. Непрацюючим громадянам необхідно звернутися до органа, що призначає пенсію, за місцем проживання (реєстрації). До речі, не обов’язково звертатися особисто: і Законом, і Порядком передбачається право оформити пенсію через свого представника, надавши йому нотаріальне доручення. Для тих, хто ще при ділі, Порядком передбачено подання заяви про призначення пенсії до управління ПФУ через уповноважену посадову особу підприємства, установи, організації, де цей громадянин працює (зазвичай бухгалтерія та відділ кадрів). Зрозуміло, за бажанням працівник може подати заяву і особисто за місцем проживання.

Перелік документів

Документи, необхідні для призначення пенсії, можуть бути подані як в оригіналах, так і в нотаріально засвідчених копіях (або завірені адміністрацією підприємства, що подає документи заявника на призначення пенсії, чи органом, що призначає пенсію). Однак документи про стаж, вік та заробітну плату подаються лише в оригіналах. Якщо підтвердженням страхового стажу є трудова книжка, подається її копія, засвідчена адміністрацією підприємства за місцем останньої роботи, або органом, що призначає пенсію.

Знайте: 

Обов’язок підготовки документів за призначенням пенсії лягає на підприємство чи організацію, в якій працює майбутній пенсіонер. Якщо ж пенсіонер не працює, то такий обов’язок лягає безпосередньо на місцеве відділення Пенсійного фонду України. Зате обов’язок підприємства, на якому працює майбутній пенсіонер, збирати надані документи — прямо не визначена. Тому обов’язок збирати всі потрібні папери лягає на вас.

 

Для оформлення пенсії за віком необхідно зібрати наступні документи:

—          заява – бланк такої заяви надається працівниками Пенсійного фонду України та заповнюється заявником по паспорту безпосередньо в момент подачі документів;

—          заява на виплату пенсії через банківські установи – майбутній пенсіонер сам визначає яким чином він бажає отримувати пенсію. Це може бути будь-яка банківська установа чи поштове відділення. Заявник надає заяву про відкриття рахунку в банку або зазначає що бажає отримувати пенсію на пошті.

—          довідку податкової адміністрації про присвоєння ідентифікаційного номера;

—          трудову книжку або документи про стаж, причому за період роботи з 01.01.2004 р. відділ персоніфікованого обліку органа, що призначає пенсію, видає довідку з бази даних;

—          довідку про заробітну плату за період страхового стажу до 01.07.2000 р., а починаючи з 01.07.2000 р. — індивідуальні відомості про застраховану особу, що видаються відділом персоніфікованого обліку за формою. Потрібно зазначити, що кожен випадок індивідуальний, тому необхідно подати довідку про заробітну плату за якомога більший період своєї трудової діяльності. Маючи такі дані, Пенсійний фонд України, за допомогою відповідного програмного забезпечення, визначить найкращі 60 календарних місяців заробітної плати. На сьогоднішній день законодавство також дозволяє проводити розрахунок пенсії без врахування 60 календарних місяців до 01.07.2000 року. Якщо такий варіант буде більш вигідним для пенсіонера то розрахунок пенсії йому буде проведено без врахування довідки про заробітну плату;

—          документи про надання особливого статусу особі, наприклад, «чорнобильське» посвідчення;

—           документи про місце проживання (реєстрації) особи;

—          кольорова фотокартка 4х6 (2 шт.) – необхідна для оформлення пенсійного посвідчення.

Зрозуміло, крім перерахованого, «пенсійний пакет» містить копію паспорта, в деяких випадках копію документа про освіту (якщо, приміром, заявник навчався на денній формі), копію свідоцтва про народження дитини, копію свідоцтва про укладення шлюбу (за зміни прізвища). Крім того, якщо заявник не працює, йому необхідно надати довідку з податкових органів про те, стоїть він на обліку як суб’єкт підприємницької діяльності і про джерела доходів з 01.07.2000 р. по дату подання заяви.

Процедура розгляду заяви про оформлення пенсії

У разі, якщо наданих документів достатньо для визначення права на пенсію, приймається рішення про призначення пенсії за наявними документами та пенсійна справа терміново передається на виплату.  У разі, якщо до заяви про призначення пенсії додані не всі необхідні документи, управління Пенсійного фонду України письмово повідомляє заявника про те, які документи необхідно подати додатково, про що в заяві про призначення пенсії робиться відповідний запис.

Строк призначення пенсії

У випадку якщо протягом трьох місяців майбутній пенсіонер надасть всі документи, то пенсія призначається з дня подання заяви. Якщо протягом трьох місяців пенсіонер не надасть відповідні всіх документи, то пенсія призначається з дня, коли він вже надасть всі необхідні документи.

Який документом посвідчується призначення пенсії

Документом, який підтверджує призначення особі пенсії, є пенсійне посвідчення, що видається органом пенсійного фонду. За бажанням пенсіонера йому видається виписка з розпорядження про призначення (перерахунок) пенсії з інформацією про періоди страхового стажу та заробітної плати (доходу), які враховані при розрахунку пенсії.

Tags: , ,

229 комментариев on Порядок оформлення пенсії

  1. Валентина:

    Доброго дня.Дуже прошу проконсультувати мене з такого приводу:Мені 1 го липня 2014 року виповнилося 50 років ,я з 1987 року і по сьогоднішній день працюю в Чорнобильській зоні(4 категорія),маю посвідчення.Раніше я вже могла б піти на пенсію за віком у 50 років.А вякому віці тепер я маю право піти на пенсію?
    І ще одне запитання: Чи мо жу я вже тепер оформити пенсію за вислугою років(маю28 років безперервного стажу+5 років інституту),відмовитися від її отримання на деякий період і продовжувати працювати на своєму місці?

    Відповідь:Право на пенсію у вас зберіглось. Можете наразі оформити пенсію по вислузі років.

  2. При нарахуванні пенсії виявилось, що дані в трудовій книжці та дані персоніфікованого обліку не співпадають. Перерахунок в персоніфікації здійснюється з 01.01.2002 р а в трудовій записано що я працюю в цій організації з 18.06.2003 р Що робити? Де брати довідку і яку?

    Відповідь: на підприємстві, якщо його вже немає, робити запити до архіву

  3. Світлана:

    Доброго дня. Моя мама 1959р.н., з 10.03.1981 по 13.09.1981р. працювала на посаді санітарки – няні в будинку – інтернаті для розумово відсталих дітей, з 13.09.1981 по 21.10.1987 працювала санітаркою — подавальницею у цьому ж закладі. Загальний стаж роботи 35 років. Чи має вона право і в скільки років піти на пенсію відповідно до списку № 2 пункту 24г.?

    Відповідь: з цього питання краще звернутися до УПФУ, оскільки даніп еревіряються на підставі запису трудової та інших документів.

  4. Юлия:

    Здравствуйте!
    Прежде всего, спасибо Вам за прекрасный сайт и вашу неоценимую работу!

    Позвольте задать несколько вопросов вот к такой ситуации:

    Моя Мама работает непрерывно начиная с 1980 года, а с 1988г. работает на должности гос.служащей (специалист группы по контролю за исполнением судебных решений) работает вплоть до сегоднящнего дня. она 1959г рождения и ей 55лет.
    — можно ли уже сейчас ей выйти на пенсию — как гос.служащий и получать соответствующюю пенсию как гос служащий? Попадает ли она под необходимые усовия для етого?
    — вообще попадает ли она под условие выхода на пенсию за выслугой лет?

    Спасибо Вам большое!

    Відповідь: Точніше відповідб вам надасть працівник УПФУ, коли ознайометься з трудової Вашої мами, але наразі не вбачаємо підстав для відмови.

  5. Любов:

    Доброго дня! У мене оформлена була пенсія з 2000 року-по інвалідності-ІІІ група, у 2005р. переоформлено за віком, від 2012 по даний час я ще працюю — чи можу я переоформити пенсію з заробітної плати за останні роки? Дякую.

    Відповідь: звісно, зверніться до УПФУ

  6. Ліда:

    Чи має право пенсійний фонд не врахувати період роботи у 2000-2001 роках, про що є запис у трудовій книжці, у стаж, який дає право на призначення пенсії за віком , якщо в цей період заробітна плата працівнику не виплачувалась?

    Відповідь: Має, якшо не виплачувалась з.п., відповідно не сплачувались податки з цієї з.п., а це значить, що враховуватись дані по цій з.п. і не можуть бути

  7. Наталия:

    Я проживаю на Украине. После школы два года я работала на предприятии,затем с 1977 по 1985 год по направлению этого же предприятия я училась на стационарной форме в Ленинградском институте (СССР). Об этом периоде есть запись в трудовой книжке, заверенная печатью институтом. Далее я продолжала работать на том же предприятии. Диплом мой к сожалению утерян.
    При оформлении пенсии может ли запись в трудовой книжке об учебе являться подтверждающим документом и может ли период учебы быть включен в общий стаж для начисления пенсии.Если нет, то что мне делать, так как институт находится в другой стране и ктому же переименован?

    Відповідь: навчання на денній формі входить до стажу, запису має бути достатньо

  8. Катя:

    добрий вечір.
    дайте, будь-ласка, відповідь на ще одне питання(ситуація описана у попередньому коментарі): з інформаціїї з інтернету мені не зрозуміло, чи взагалі можливо у даному випадку оформити на дитину пенсію в разі втрати годувальника, оскільки в померлої не було стажу, окрім по догляду за дитиною, інвалідність отримала ще до закону про те, що необхідно мати стаж для отримання пенсії по інвалідності. Якщо так, то в якому законі про це йдеться. Дякую.

    Відповідь: для надання відповіді на ваше питання необхідно в комплексі бачити документи та вивчати справу, заочно допомогти не можемо. Зверніться за очною консультацією у вашому місті, можливо є безкощтовні консультації

  9. Катя:

    Доброго дня.
    У мене таке питання: у родичів залишилася напівсиротою маленька дитина(8 місяців). ЇЇ матір(яка померла) була інвалідом 3 групи з дитинства і отримувала пенсію(949грн). Чи можливо цю пенсію переоформити на дитину, якщо так, то як вона суміщається з пенсією в разі втрати годувальника. чи можливі ще якісь виплати чи пільги для такої дитини. Батько не інвалід і не працює. Дякую.

    Відповідь: Ні, не можливо оформити, лише по втраті годувальника.

  10. Оксана:

    Копії яких документів має право особа отримани із соєї пенсійної справи (від органів Пенсійного фонду), а саме чи зобов`язані в Пенсійному фонді надати копію розпорядження про перерахунок пенсії завірену належним чином? У разі якщо ні, то на підставі яких нормативних актів? Дякую за допомогу!

    Відповідь: якщо особа запитує інформацію про свою справу, то всі документи УПФУ має надавати. ЗУ «Про звернення громадян», ЗУ «Про загальновязкове державне пенсійне страхування», ЗУ «Про захист персональних данних»

Добавить комментарий