Процедура призначення

Кому надається допомога

Допомога при народженні нарається одному з батьків або опікуну, який постійно проживає разом з дитиною.

Важливим моментом, який потрібно врахувати є те, що зараз за відсутності допомоги по догляду  допомога при народженні виконує також роль доходів людини, які дають можливість зарахувати до страхового стажу період  відпустки по догляду за дитиною до 3 років.  А відповідно для того щоб цей період  був зарахований до страхового стажу потрібно щоб допомога при народженні  оформлялася саме на ту людину, яка бере або планує брати цю відпустку.

Куди і коли звертатися за допомогою

Для отримання допомоги необхідно звернутись до відділу соціального захисту населення за місцем  проживання одного з батьків (опікуна), з яким постійно проживає дитина, або за місцем народження дитини.

Важливо:  Звернутися необхідно не пізніше 12 календарних місяців після народження дитини, інакше допомогу не призначать.

Водночас допомога при народженні дитини, не одержана через смерть одного  з батьків, якому ця допомога була призначена, виплачується  матері  (батьку, опікуну) за умови звернення за нею не пізніше ніж  через 12 місяців після смерті отримувача допомоги.

Із 30 березня 2017 року також існує можливість оформлення допомоги онлайн. Детальніше про цю процедуру можна знайти тут

Перелік документів необхідних для отримання допомоги

Для отримання допомоги необхідно передусім пред’явити паспорт або інших документ, який підтверджує особу та Індивідуальний податковий номер (ІПН) (найчастіше потрібно надати копії паспорту та ІПН). Крім того необхідно надати:

—          Заяву, яка складається у довільній формі із зазначенням даних для реєстрації місця проживання дитини.;

Заява,  може бути подана в електронній формі (з використанням засобів телекомунікаційних систем, через офіційний веб-сайт Мінсоцполітики або інтегровані з ним інформаційні системи органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, зокрема з використанням електронного цифрового підпису) структурному підрозділу з питань соціального захисту населення за зареєстрованим місцем проживання заявника.

В такому разі факт народження дитини на території України підтверджується за інформацією з Державного реєстру актів цивільного стану громадян, отриманою шляхом електронної взаємодії у порядку, встановленому Мінсоцполітики та Мін’юстом. У разі надходження надісланої з використанням засобів телекомунікаційних систем заяви без електронного цифрового підпису громадянина орган соціального захисту населення повідомляє заявнику, що допомога при народженні дитини призначається лише після підписання у місячний строк зазначеної заяви. У разі непідписання заяви у зазначений строк подається нова заява.

—          Копію свідоцтва про народження дитини. (У випадку народження мертвої дитини допомогу при народженні не призначають).

—          Копію рішення про усиновлення опіки – подають лише опікуни.

Даний перелік документів є вичерпним. Водночас для того, щоб період відпустки по догляду за дитиною до 3 років був зарахований до страхового стажу в органи соціального захисту  необхідно подати також копію наказу про надання відпустки по догляду за дитиною до 3 років або копію сторінок трудової книжки або інший документ щодо стажу особи.

У випадку якщо один із батьків зареєстрований в іншому регіоні, орган соціального захисту фактично самостійно має перевірити чи отримувала ця особу цю допомогу по місцю реєстрації. Водночас часто просять для цього надати конверт та марки, щоб реалізувати цю можливість.

Крім того для отримання допомоги необхідно в органи соціального захисту надати реквізити банківського рахунка на який ви плануєте отримати цю допомогу.

Реєстрація місця проживання новонародженої дитини здійснюється також на підставі направлених органами соціального захисту населення даних, що зазначив законний представник, з яким постійно проживає дитина, у заяві про призначення допомоги при народженні дитини.

Умови припинення виплати допомоги

Такими умовами є:

—          позбавлення отримувача допомоги батьківських прав;

—          відмови отримувача допомоги від виховання дитини;

—         нецільового використання коштів і незабезпечення отримувачем допомоги належних умов для повноцінного утримання та виховання дитини;

—        відібрання дитини в отримувача допомоги без позбавлення батьківських прав;

—         тимчасового влаштування дитини на повне державне утримання;

—         припинення опіки або звільнення опікуна від його повноважень;

—       перебування отримувача допомоги у місцях позбавлення волі за рішенням суду;

—      усиновлення дитини-сироти або дитини, позбавленої батьківського піклування;

—         смерті дитини;

—         смерті отримувача допомоги.

Виплата допомоги припиняється з місяця, що настає за місяцем, в якому виникли зазначені обставини, за рішенням органу, який призначив допомогу. Потрібно зазначити, що рішення про припинення є не кінцевим і виплату допомогу при народженні можуть відновити (крім випадків смерті дитини і його усиновлення). Для цього особі, яка здійснює догляд за дитиною, потрібно звернутися протягом 6 місяців після припинення виплати допомоги в орган соціального захисту населення з письмовою заявою.

Важливим є те, що контроль за  цільовим  використанням  допомоги  і  створенням  належних  умов  для  повноцінного  утримання  та  виховання  дітей  здійснюється   головними  державними  соціальними  інспекторами  і  державними соціальними інспекторами органів праці  та  соціального  захисту населення разом з управліннями (відділами) у справах сім’ї  та молоді, службами у справах дітей і органами опіки та піклування  шляхом  проведення  моніторингу  виплат  і  використання допомоги,  вибіркового обстеження окремих сімей. І у разі встановлення  факту  нецільового  використання  коштів зазначені органи подають керівнику органу,  що призначив допомогу,  пропозиції щодо припинення її виплати.

Також у випадку невідвідування матір’ю (батьком, опікуном) дільничного лікаря-педіатра  (сімейного  лікаря), під наглядом якого перебуває  дитина      віком      до      одного      року,     адміністрація  лікувально-профілактичного  закладу  повідомляє про це орган праці  та  соціального  захисту  населення  за  місцем проживання дитини.

У разі народження дитини під час перебування жінки в слідчому ізоляторі або установі виконання покарань адміністрація ізолятора або установи у 10-денний строк пілся отримання заяви матері про призначення допомоги при народженні дитини подає її заяву і копію свідоцтва про народження дитини до Органу праці та соціального захисту населення.

У разі перебування дитини разом з матір’ю в слідчому ізоляторі або установі виконання покарань допомога призначається і виплачується в розмірі, встановленому для першої дитини, шляхом перерахування на відкритий у банківській установі вкладний (депозитний) рахунок дитини на підставі звернення адміністрації слідчого ізолятора або установи виконання покрань за умови, що звернення за її призначенням надійшло не пезніше 12 календарних місяців після народження дитини.

Кошти, що зберігаються на рахунку такої дитини в банківській установі, можуть бути використані:

-матір’ю дитини, у разі її звільнення та перебування дитини з матір’ю;

— батьком дитини чи опікуном, які забрали дитину з відповідної установи:

-дитиною після досягненню нею повноліття, у разі коли кошти не були використані одним з батьків чи опікуном;

Розмір допомоги при народженні

Допомога при народженні виплачуватимеься у розмірі, який  не буде залежити від того, яка по рахунку дитина у сім’ї  — перша, друга, третя.

Допомога при народженні дитини призначається у розмірі 41 280 гривень.  Виплата допомоги здійснюється одноразово у сумі 10 320 гривень, решта суми допомоги виплачується протягом наступних 36 місяців рівними частинами (860 грн. на місяць) у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Потрібно зазначити, що допомога при народженні дитини призначається опікуну на кожну взяту під опіку дитину у розмірі, установленому при народженні дитини. А у випадку якщо дитину (на яку призначають допомогу) влаштовано у дитячий заклад на повне державне утримання, допомога призначається і виплачується також у розмірі, встановленому при народженні першої дитини. Гроші при цьому перераховують на відкритий у банку рахунок дитини.

Зверніть увагу: діти, народжені до 30 червня 2014 року отримуватимуть допомогу у розмірі встановленому на дату народження дитини ( на першу дитину- 30 960,00 грн, на другу- 61 920,00 грн, на третю та наступних дітей — 123 840,00 грн.), тобто зміни з 01.07.2017 цієї категорії дітей не торкнуться.

На 2020 рік розмір допомоги при народженні без змін при призначенні: у розмірі 41280 гривень.

Виплата допомоги здійснюється одноразово у сумі 10320 гривень, решта суми допомоги виплачується протягом наступних 36 місяців рівними частинами у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

MJgG4BhcAHk

Нормативно-правові документи, які можуть бути корисними щодо призначення і виплати допомоги при народженні   Закон України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=2811-12&p=1270204897733506 Закон України «Про державний бюджет України на 2014 рік» http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/5515-17 Постанова Кабінету міністрів України від 27 грудня 2001 р. N 1751 «Про затвердження Порядку призначення і виплати державної допомоги сім’ям з дітьми» http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=1751-2001-%EF&p=1270204897733506 Цю ж статтю російською мовою Ви можете знайти тут: http://i-law.kiev.ua/?p=473

 

Tags: , , , , , ,

3 056 комментариев on Допомога при народженні дитини — 2020

  1. Галина:

    Доброго дня.Прошу сказати,1)чи мають право органи соціального захисту відмовити у оформленні допомоги при народженні дитини по місцю реєстрації матері,якщо мама не проживає по місцю реєстрації? 2)чи потрібно повідомляти органи соцзахисту про фактичне проживання сім’ї,котрій призначено допомогу при народженні дитини?Дякую.

    Відповідь: Безумовно незнаходження дитини і матері за місцем реєстрації, тим паче, за адресою, за якою Ви указали для Управління праці та соціального захисту населення є підставою для відмови в призначенні допомоги. Окрім того, Ви можете оформити допомогу при народженні за адресою місця фактичного проживання, що ми Вам зараз і порадимо. Обов’язково сходіть і поясніть Управлінню праці та соціального захисту населення вашу ситуацію та зверніться у відповідне Управління за місцем проживання. У Органа є право здійснювати контроль за цільовим використанням коштів та право на матеріально-побутове обстеження проживання дитини.

  2. галина:

    здраствуйте у меня сын полнолетний и теперь я родила тройню от второго мужа .какими по счету будут считатса мои тройня при оформлении помощи.

    Відповідь: При народженні двійні або більшої кількості дітей кожна дитина з їх числа вважається наступною. Таким чином, якщо Ваш повнолітній син проживає з Вами, перебуває у Вас на утриманні, тоді він також враховується при підрахунку. Табто, на немовлят на першу Ви отримаєте допомогу як на другу дитину, на другу дитину- як на третя, на третю- як на третю також.(тому що всьго три види сум бувають).

  3. Анна:

    Доброго дня!Я хочу дізнатись,чи передбачені виплати батькам,якщо ми обидва студенти очного відділення.Не працюємо.Якщо так,то у якому розмірі?Дякую!

    Відповідь: Про які виплати йде мова? Якщо про допомогу при народженні-то звісно, розміри та інші детальні умови отримання цієї допомоги зазначені в статті. Якщо Ви запитуєте про інші види допомог, то наш сайт містить всі види державних соціальних допомог, прочитавши які, Ви зможете дізнатись про все необхідне та те, що Вас цікавить.

  4. Вiкторiя:

    Доброго дня! В нас така ситуація. Ми з чоловіком проживаємо в Італії і цього року не маємо можливості поїхати на Україну. Чи може третя особа, подати документи на оформлення i якi потрiбно документи, враховуючи , що ми тимчасово проживаемо в Iталii. Дякую.

    Відповідь: Чинне законодавство не передбачає подачу документів за довіреністю чи в іншій формі представництва для оформлення допомоги при народженні дитини. Лише особисто — один з батьків (опікун). Тобто в Вашому випадку лише коли Ви повернетесь в Україну для подачі документів, перелік документів зазначен в статті на сайті. Зверніть увагу, що звернутися за допомогою потрібно не пізніше 12 місяців з дня народження дитини.

  5. Зоряна:

    Доброго дня! В нас така ситуація. Ми з чоловіком проживаємо в Італії і цього року не маємо можливості поїхати на Україну. Чи можемо ми оформити допомогу при народженні дитини тут, в Італії, в посольстві? Я маю довідку про те, що не отримувала допомоги на дитину. Які ще документи нам потрібні? Дякую.

    Відповідь: Нажаль, Зоряна, ні. Чинне законодавство не передбачає оформлення допомоги в Посольствах, чи за довіреністю. Лише в Україні і особисто заявнику допомоги.

  6. Геннадий:

    Большое Вам спасибо за ответ. Разница в возрасте между моей женой и дочерью всего один год, так что мне наверное нет смысла обращаться в суд из-за не подходящей разницы в возрасте.

    Відповідь: Нажаль, так, Ви праві, якщо різниця одни рік -то це є підставою для суду для відмови в задоволенні клопотання про всиновлення. А отже допомогу Ви можете отримати лише як на першу дитину.

  7. Геннадий:

    Добрый день.
    Меня зовут Савченко Геннадий Анатольевич 1965 г.р. Проживаю в г. Виноградов Закрпатской обл.
    У меня такой вопрос: у меня есть дочь Ирина 1987 г.р. которая проживала и проживает со мной все время и на сегодняшний момент является членом нашей семьи. В 2006 году моя жена Савченко Лариса Витальевна умерла. В 2010 году я женился во второй раз и вот 26.04.2013 у меня родился сын Алексей. Дочь Ирина моей теперешней женой удочерена естественно не была т.к. дочь совершеннолетняя. Поясните пожалуйста будет ли считаться мой сын вторым ребенком при оформлении на меня соответствующих документов на получение помощи при рождении ребенка , или помощь будет оформлена как на первого ребенка?
    В СОВБЕЗе мне сказали, что сын будет оформляться как второй ребенок, но когда я пршел к ним с пакетом указанных мне документов (копии паспортов, мой, жены, дочери, свидетельствами о рождении дочери и сына, справкой о составе семьи, свидетельстве о смерти первой жены, документ из ЗАКСа на выплату пособия при рождении ребенка) мне сказали, ссылаясь на ст 13 Постановления от 27 декабря 2001 г. N 1751, что сын будет оформляться как первый ребенок с соответствующей выплатой пособия.

    Заранее благодарен Вам
    Савченко Г.А.

    Відповідь: Шановний Генадій Анатолійович! Надаль, відмова Органу праці та соціального захисту населення правомірна. Дійсно пункт 13 вказаної Вами вище Постанови КМУ зазначає: Розмір та строк виплати допомоги, яка призначається одному з батьків дитини, визначається з урахуванням кількості живонароджених та усиновлених дітей (враховуючи померлих), які до народження дитини перебували на утриманні особи, якій призначається допомога, її чоловіка (дружини), крім дітей, від виховання яких зазначена особа (її чоловік, дружина) відмовилась, а також дітей, які передані на виховання іншій особі, та повнолітньої дочки (повнолітнього сина) чоловіка, які не були усиновлені дружиною. У разі народження двійні або більшої кількості дітей кожна дитина з їх числа вважається наступною.
    Саме для Вашого випадку -це повнолітня дочка чоловіка, яка не була всиновлена дружиною.
    Що ми можемо порадити в Вашому випадку, це тільки всиновлення. Всиновлення повнолітніх також можливе. Процитуємо Вам норму з Постанови Пленуму ВСУ № 3 від 30.03.2007 року:
    3. У зв’язку із включенням у СК правових норм про
    усиновлення повнолітньої особи необхідно брати до уваги, що така
    особа може бути усиновлена лише у виняткових випадках, зокрема
    якщо вона є сиротою або була позбавлена батьківського піклування
    до досягнення повноліття. Враховуючи винятковий характер права на
    усиновлення повнолітньої особи, суди мають установлювати при
    розгляді справ цієї категорії додаткові обставини, зокрема
    необхідність усиновлення і неможливість оформлення іншого
    правового зв’язку між особою, яку бажають усиновити, та особою,
    яка хоче це зробити (складення заповіту тощо). При цьому звернення
    до суду із заявою про усиновлення не повинно бути зумовлене
    бажанням досягти іншого правового наслідку, ніж юридичне
    оформлення родинного зв’язку (можливо, вже наявного фактично).
    Слід також з’ясовувати наявність чи відсутність в усиновлювача
    своїх дітей. Закон не встановлює заборони на усиновлення
    повнолітньої особи тією, яка має власних дітей, проте на цей факт
    необхідно зважати виходячи з обставин, що визначають можливість
    рідних дітей бути спадкоємцями. У кожному конкретному випадку суд
    при вирішенні питання про усиновлення повнолітньої особи може
    врахувати й інші обставини.
    У СК не встановлено максимального віку повнолітньої особи, яка може бути усиновлена, однак визначено мінімальну різницю у віці між нею та усиновлювачем — не менше вісімнадцяти років.
    Отже, допомогу як на другу дитину на Вашого сина Ви зможете отримати лише у випадку усиновлення дружиною Вашої повнолітньої дочки.

  8. Олександра:

    Дякую за відповідь. Доповню, що я зверталася до керівника відділу соціального захисту населення особисто, але вже у квітні 2010 року. Лише тоді мені було повідомлено про припинення виплати, а про можливість повторного обстеження і відновлення виплати мене не проінформували. Керівник органу сказала, що вже надто пізно щось змінити, потрібно було звертатись до кінця 2009 року. Скажіть, доки не є запізно звернутися із проханням про відновлення допомоги? Та проконсультуйте мене, будь-ласка, в наступному: 2012 році у нас народилася друга дитина, також за межами України, на даний час їй вже виповнилось 7 місяців,зараз повернутися в Україну не маємо змоги, оскільки ще не оформлені всі необхідні для цього документи. Як вдіяти, щоб цього разу отримати допомогу? Чи можна оформити допомогу через консульство України в Італії? Дякую!

    Відповідь: Щодо першої дитини.Після надання Вами всіх даних, ми дійсно бачимо, що вже запізно відновлювати виплату. Закон встановлює: Виплата допомоги припиняється з місяця, що настає за місяцем, в якому виникли зазначені обставини, за рішенням органу, який призначив допомогу. Потрібно зазначити, що рішення про припинення є не кінцевим і виплату допомогу при народженні можуть відновити (крім випадків смерті дитини і його усиновлення). Для цього особі, яка здійснює догляд за дитиною, потрібно звернутися протягом 6 місяців після припинення виплати допомоги в орган соціального захисту населення з письмовою заявою.
    Тобто, нажаль допомогу на першу дитину вже не відновити в зв’язку з пропущеним строком.
    Щодо другої дитини. Оформити допомогу через консульство неможливо. Звернення отримувача допомоги особисто обов’язково в Органи праці та соціального захисту населення, представництво за довіреністю також не передбачається. Або батько дитини або Ви повинні особисто звернутися в Орган, надати всі необхідні документи до того часу, поки другій дитині не виповниться рік.
    При зверненні обов’язково повідомте про те, що тимчасово проживаєте за кордоном, окрім того, Орган праці може вимагати з’являтися через певний проміжок часу отримувача допомоги після призначення допомоги, з наданням певних документів для підтвердження цільововго використання коштів.

  9. Олександра:

    Доброго дня!
    Ми з чоловіком є громадянами України, але тимчасово перебуваємо в Італії. Наша перша дитина народилася у червні 2008 року. У квітні 2009 року ми приїхали на Україну і я звернулася по «допомогу при народженні дитини» за місцем проживання. Всі необхідні документи були подані (дитина прописана в Україні, як і ми з чоловіком; довідку про те, що дитина є громадянином України ми пред»явили). Проте, з 9 квітня 2009 року(коли був поданий пакет документів на оформлення допомоги)по 15 червня 2009 р( коли виповнилося 12 місяців від народження дитини) жодних коштів не надійшло, гроші не надходили й надалі. За моїм проханням, у відділ соціального захисту населення, звернувся мій батько, щоб дізнатися про причину не виплати допомоги на мою дитину, та, на жаль, зіткнувся з грубістю деяких працівників, які спочатку взагалі не могли знайти нашу папку з документами, а потім просто виставили мого батька за двері. Після цього в першій половині липня 2009 року нас прийшли перевіряти і, не заставши мене вдома, склали акт про мою відсутність.В результаті допомога була відмінена у зв»язку з моєю відсутністю по місцю прописки.Скажіть будь-ласка чи були правомірними такі дії?

    Відповідь: Справа в тому, що контроль за цільовим використанням коштів покаладається на Управління праці та соціального захисту населення, в тому числі і надається право на обстеження матеріально-побутових умов проживання дитини. Виходить, якщо Ви не попередили, що тимчасово не проживаєте за адресою реєстрації, то складений акт Органів праці та соціального захисту населення правомірний і призупинення виплати допомоги також. Певно, що з боку Органу також були порушення, але законодавчо не встановлені строки виплати допомоги після подання всіх необхідних документів, окрім того, відповідь щодо виплати чи затримки виплати вони також мали надати лише заявнику допомоги, але не Вашому батька, але це грубість певно що не виправдовує.
    Ми порадимо Вам зараз звернутися до Органу праці та соціального захисту населення ще раз, спробувати записатися на прийом до керівника, пояснити ситуацію відсутності Вас під час обстеження в 2009 році, Ви подали документи в строк, встановлений законодавством, якщо призначення все ж таки відбулось, але було призупинено з підстаав відсутності Вас за місцем реєстрації, тоді за заявою Вашою та повторним обстеженням житла можливо відновлення виплати допомоги.

  10. Наталя:

    Доброго дня,

    мій чоловік — громадянин іншої жержави, відповідно, прописаний у своїй державі. В переліку документів вказано, що якщо чоловік не прописаний разом зі мною, то треба якусь довідку з місця його прописки, що він не отримував такої допомоги. Але ж чоловік — громадянин іншої держави, то, відповідно, він і не може отримувати ніякої допомоги… Поясніть будь ласкА, що робити в цьому випадку? Хочу знати свої права і як відстоювати. Дякую

    Відповідь: Наталя, якщо отримувачем допомоги є Ви, громадянка України, і Ви проживаєте на Україні, то подаючи документи для призначення допомоги при народженні Ви подаєте лише документи щодо Вас які стосуються. Тобто, якщо Ви звертаєтесь за місцем реєстрації до Органу праці та соціального захисту населення, тоді ніяких додаткових довідок не потрібно, якщо ж будете звертатися за місцем проживання, тоді Вам необхідно буде надати довідку про те, що Ви не отримуєте допомогу за місцем реєстрації.
    Щодо довідок про неотримання допомоги на чоловіка, в багатьох випадках Органи праці та соціального захисту населення дійсно вимагають ці довідки, навіть з іноземців, враховуючи, що цей пункт в законі не чітко прописан, можуть і у Вашому випадку її попросити. Тоді Вашому чоловіку необхідно звернутися за місцем свого проживання в своїй державі, в установах, що уповноважені ці довідки надавати, про те, що він не отримує допомоги на немовля.

Добавить комментарий